zaterdag 11 december 2010

mijn ontmoeting met belcampo

ik was rond de leeftijd van 15
toen ik op een dag met wat klasgenoten
van mijn school  in rijssen
naar het bos ging
eenmaal verder in het bos geraakt
kwamen wij het huis tegen van wat ik later
heb uitgezocht belcampo
nog niet wetend wie deze lieve oude man was
wel ondekte ik zelf snel dat hij een kluizenaar was
eenmaal dichter bij het huisje kwam belcampo naar buiten
en nodigde ons binnen
eenmaal binnen aangekomen keek ik in het rond
ik zag veel boeken en een piano dat was het eerst wat mij opviel
belcampo vroeg aan ons jeugd of wij een stuk fruit wouden
daarvan nam ik een banaan
vervolgens heb ik ook nog wat noten geslagen op zijn piano
opeens riep belcampo KIJK KONIJNTJES hij zag buiten zijn huis konijntjes lopen
en idd ik zag ze ook
hij vond het zo mooi de diertjes te zien
ik dacht al gelijk bij mijzelf deze man is dan wel een kluizenaar maar geniet van alle kleine dingen om hem heen
ik denk dat het hem enigzins ook wel goed deed dat wij jeugd er waren
toen werd het als snel donker en wisten wij dat wij weer moesten gaan
enigzins waren wij jeugden de weg een beetje kwijt in het bos naar enige uren dan toch
kwamen wij uit het bos

2 dagen later ben ik weer het bos in gegaan op weg naar het huisje van belcampo
en heb weer een stuk fruit gegeten en heb even bij hem gezeten
eigenlijk genoot ik ook wel van de rust daar voor even een hele andre wereld
belcampo zij op een gegeven moment dat in de schuur nabij zijn huis een oude militaire wagen stond
echter ben ik daar niet gaan kijken zonder dat hij er toesteming voor gaf
het werd weer later en ik ging weer naar huis

toen ik enkele dagen later weer langs wou gaan
bleek dat belcampo was overleden
het was al wat donker toen ik ging kijken
het vreemde was dat de lampen van het huisje even aan gingen
ik schrok en rende weg
was dit belcampo zijn laatste groet

heel veel jaren later rond 2008
kwam ik een foto tegen op het internet van belcampo
en ben gaan zoeken naar wie hij was
niet wetende dat hij toch een bekendheid was
mijn moeder van oorsprong enternaar maar later rijssense geworden
kon mij dan ook een beetje vertellen over hem

belcampo ( al was het maar kort ) lieve vriend het ga je goed

Geen opmerkingen:

Een reactie posten